واحدهای قرآن و عترت

واحدهای قرآن و عترت مدارس و مراکز حوزوی

 

مقدمه:

 

واحدهای قرآن و عترت مدارس و مراکز حوزوی، اصلی‌ترین بخش اجرایی برنامه‌های آموزشی و ترویجی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه به شمار می‌روند. این واحدها تحت نظر مدیر مدرسه با اشراف و نظارت دفاتر قرآن و عترت مراکز مدیریت استان فعالیت می‌نمایند. در ذیل، با این واحدها، اهداف و شرح وظایف آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

ماده 1ـ تعریف

 

واحد قرآن و عترت مدارس و مراکز حوزوی، نهادی است صفی ـ اجرایی که مسئولیت اجرای برنامه­‌های آموزشی و ترویجی ابلاغی از سوی دفتر استانی قرآن و عترت حوزه­‌های علمیه را بر عهده دارد.

 

ماده 2ـ رسالت

 

اجرای مصوبه‌ها و برنامه­‌های ابلاغی از سوی دفتر استانی قرآن و عترت حوزه­‌های علمیه در جهت استقرار نظام صفی هماهنگ به ­منظور تقویت امور قرآن و عترت در مدارس علمیه و مراکز حوزوی و رسیدن به جامعه­‌ای مطلوب با هویتی اسلامی ـ ایرانی.

 

ماده3ـ اهداف

 

1. تقویت ایمان و اعتقاد به قرآن و عترت علیهم السلام و اجرای    برنامه­‌هایی جهت گسترش و ارتقای التزام عملي به قرآن کريم و سیره معصومین علیهم السلام در ابعاد فردي و اجتماعي حوزویان؛

 

2. عمق‌دهی به معرفت و عمومیت‌بخشی به فهم و درک قرآن کريم و معارف اهل ­بیت علیهم السلام با انجام مصوبات مرکز قرآن و عترت حوزه­‌های علمیه؛

 

3. ایجاد زمینه اُنس، فراگیری و به‌کارگیری آموزه­ه‌ای قرآن و عترت علیهم‌ السلام در سطح مدرسه و مرکز مربوطه؛

 

4. تعامل با نهادهای همسو جهت تحقق فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام در سطح مدرسه و مرکز مربوطه؛

 

5. آماده‌سازی فضایی مناسب به منظور شناسایی، سازماندهی، هدایت، پرورش و جذب استعدادهای درخشان طلاب واحد مربوطه.

ماده4ـ اصول، سياست­ها و راهبردها

 

1. توجه جدي به اصل جدايي­‌ناپذيري قرآن­ک‌ريم و اهل ­بيت علیهم السلام در تمامی فعاليت‌­های واحد مربوطه؛

 

2. تلاش جهت حفظ استقلال همه‌جانبه در ابعاد کارکردی و حفظ هویت روحانیت در عین بهره­‌‌برداری از فرصت­‌های پدیدآمده از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به منظور تحقق اهداف حوزه­‌های علمیه و مرکز قرآن و عترت؛

 

3. سعی در توسعه پیوسته برنامه­‌های قرآن و عترتِ واحد مربوطه متناسب با نیازهای جدید، به صورت تخصصی و مبتنی بر اصالت اخلاق در ابعاد کارکردی؛

 

4. ساماندهی مستمر به‌کارگیری و به‌سازی علمی و رفاهی اعضای واحد در ابعاد مختلف؛

 

5. توسعه کمّی و کیفی فضاها، امکانات و تجهیزات واحد مربوطه؛

 

6. تربیت طلاب بر اساس الگوها و معیارهای قرآن و عترت علیهم السلام و اهتمام به تأمین و تربیت منابع انسانی در چارچوب فعالیت­‌ها و اهداف واحد؛

 

7. بهره­‌برداری از فناوری­‌ها و روش­‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در چارچوب برنامه­‌های واحد؛

 

8. سعی در افزایش و اتکا بر منابع مالی پایدار، به‌ویژه در بخش وقف، از طریق تولیت و احیای موقوفات قرآن و عترت در مدرسه یا مرکز مربوطه؛

 

9. اولويت‌بخشي به توسعه فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام در مديريت فرهنگي مدرسه یا مرکز مربوطه؛

10. کمک به توسعه نظريه­‌پردازي در نظام قرآن و عترتِ حوزه­‌های علمیه استان؛

 

11. توسعه مشارکت حداکثري حوزویان در فعاليت­‌هاي قرآن و عترت و تقويت نقش واحد مربوطه در گسترش فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام در حوزه­‌های علمیه و مراکز حوزوی؛

 

12. تأکيد بر گسترش اُنس و ارتباط عموم حوزویان و خانواده­ه‌ای ایشان با معارف قرآن و عترت علیهم السلام در گستره فعالیتی واحد مربوطه؛

 

13. اهتمام ويژه به توسعه فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام در ميان اقشار تأثيرگذار حوزوی (مديران، نخبگان، اساتید و فرهيختگان) در سطح استان؛

 

14. مبتني ساختن حداکثري فعاليت­‌هاي واحد قرآن و عترت بر مطالعه، کارشناسي و تحقيق شايسته؛

 

15. بهره­‌گيري حداکثري از ظرفيت مدرسه یا مرکز مربوطه در توسعه فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام در جهت تعامل با مراکز قرآنی؛

 

16. کادرسازی و شناسایی استعدادها در سطح مدرسه یا مرکز مربوطه و به فعلیت درآوردن آن‌ها؛

 

17. اجرای برنامه­‌هایی جهت رشد مادی و معنوی مجموعه فعالان و همکاران در برنامه­‌‌های واحد و خانواده­‌های آنان؛

 

18. توجه به ملازمت و همراه بودن تعلیم و تربیت در تمام      برنامه­‌های واحد.

 

ماده 5ـ عرصه‌های فعالیت

 

1. آموزشی؛

 

2. ترویجی.

ماده 6ـ گروه­‌های هدف

 

1. نخبگان، فرزانگان و پژوهشگران حوزوی مرتبط؛

 

2. کادر اداری مدرسه یا مرکز مربوطه؛

 

3. اساتید و مدرّسان مدرسه یا مرکز مربوطه؛

 

4. عموم طلاب مدرسه یا مرکز مربوطه.

ماده 7ـ ارکان سازمانی

 

مسئول واحد.

 

ماده 8 ـ شرح وظایف مسئول واحد

 

1. تعامل و همکاری با واحدها و بخش­‌های همسوی داخل و خارج از مدرسه یا مرکز؛

 

2. بررسی و تحلیل فرصت­‌ها، تهدیدها، کاستی­‌ها و توانمندی­‌های مربوط به واحد و برنامه­‌های آموزشی و ترویجی، و ارائه نظرات و پیشنهادات در خصوص بهبود و اصلاح آن‌ها به دفتر قرآن و عترت حوزه‌­های علمیه استان؛

 

3. امكانسنجي صحیح و دقیق از نيازهاي آموزشي، ترویجی و تدارکاتی در زمينههاي مختلف واحد و اعلام آن به مسئول مربوطه؛

 

4. شناسایی و استفاده از طلاب مستعد و خلاق برای تحقق اهداف آموزشی و ترویجی واحد؛

 

5. تهیه گزارش مکتوب و مصور از فعالیت­‌ها (دوره­‌ها، محافل، نشست­‌ها، مسابقات، نمایشگاه‌­ها و...) و ارائه آن به صورت   دوره‌ه­ای و موردی به مدیر مدرسه یا مرکز و مدیر دفتر قرآن و عترت حوزه­‌های علمیه استان؛

 

6. اجرای آیین­‌نامه­‌ها و دستورالعمل­‌های آموزشی، شامل برگزاری دوره­‌‌های آموزشی: کوتاه­‌‌مدت، میان­‌مدت و بلندمدت؛

 

7. اجرای آیین­‌نامه­‌ها و دستورالعمل­‌های ترویجی، شامل برگزاری: محافل، نشست­‌ها، مسابقات، نمایشگاه‌­ها و...؛

 

8. ثبت و بایگانی تمامی اسناد و گزارش­‌های واحد و اطلاع‌رسانی در زمینه: فعالیت­‌ها، آثار، محصولات و یافته­‌های جدید امور قرآن و عترت در سطح واحد مربوطه؛

 

9. ایجاد بانک جامع و به­روز اطلاعاتی و آماری در خصوص:     قاریان، حافظان، اساتید، قرآن­‌آموزان، پژوهشگران، نخبگان و        شرکت­‌کنندگان در دوره­‌های قرآن و حدیث در حوزه آموزش و ترویج و فعالان عرصه توسعه فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام مرتبط با واحد مربوطه؛

 

10. شناسایی منابع و ظرفیت­‌های جدید مالی خارج از مدرسه و مرکز مربوطه و برنامه­‌ریزی به ­منظور جذب آن­‌ها و پیگیری و تأمین منابع مالی واحد از طریق جذب کمکها با استفاده از ظرفیتهای مردمی و... جهت اجرای برنامه­‌ها با هماهنگی مدیر مدرسه یا مرکز؛

 

11. برنامه‌ريزي، تنظيم و اجراي تقويم زماني مشخص براي    برنامه‌­های آموزشی و ترویجی به همراه برنامه‌ريزي تداوم ارتباط براي اثر‌بخش نمودن آن و ارتباط با دانش‌آموختگان دورههای آموزشی و ترویجی جهت ارتقای سطح علمی ایشان با برگزاری دورههای تخصصی و تکمیلی؛

 

12. حضور مؤثر در: فعالیت­‌ها،همایش­‌ها، جلسه‌ها و دورههای آموزشی برگزارشده توسط دفتر قرآن و عترت استان؛

 

13. شناسایی، جذب و استفاده از اساتید و کارشناسان مجرب به منظور تحقق اهداف و برنامههای آموزشی و ترویجی واحد؛

 

14. اطلاع‌رساني و ثبت نام از علاقه‌مندان شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی؛

 

15. اعلام اسامی شرکت­‌کنندگان در دوره­‌های آموزشی به دفتر قرآن و عترت جهت صدور گواهی‌نامه؛

 

16. تکریم و تجلیل از فعالان و نفرات ممتاز و برتر دوره­‌ها و مسابقات قرآن و حدیث؛

 

17. دعوت از اساتید: تفسیر، حدیث، حفظ و قرائت، علوم قرآن و حدیث در ایام تبلیغی جهت حضور در مدرسه و مرکز مربوطه؛

 

18. هماهنگی جهت رفت‌وآمد و تقدیر از حضور مبلغان قرآن و حدیث در مدرسه و مرکز مربوطه؛

 

19. ارزیابی شرکت­‌کنندگان در دورههای آموزشی و پیگیری صدور گواهی‌نامه و کارنامه لازم برای فراگیران دورههای آموزشی؛

 

20. توزیع محصولات مورد نیاز شبکه تداوم ارتباط؛

 

21. نظرسنجی و دریافت انتقادها و پیشنهادها به ­منظور        بهینه­‌سازی فعالیتها و ارائه نتایج نظارت به همراه پیشنهادهای لازم به مسئولان مربوطه؛

 

22. انجام سایر وظایف محوله از سوی مدیرمدرسه یا مرکز و دفتر قرآن و عترت حوزه­‌های علمیه استان.