معرفی و شرح وظایف

اداره آموزش


تعریف

اداره آموزش، مجموعه
ای است ستادی و مدیریتی که سعی دارد با طراحی دورههای آموزشی و مطالعاتی (حضوری و غیر حضوری) کاملاً علمی و کاربردی و ارائه مدرک معتبر، زمینه را برای گسترش و عمق‌بخشی به معرفت و بصیرت دینی و قرآنی گروههای هدف به ­وجود آورَد.

شرح وظایف

1. طراحی سیر آموزشی متناسب با مقتضیات گروه
های هدف؛

2. هدایت و نظارت بر موضوع و تدوین کتب آموزشی و تحقیقاتی و طرح
های تهیه‌شده و ارائه آن به شورای قرآن و عترت حوزه جهت تصویب و سیاست­‌گذاری؛

3. طراحی و تنظیم سیستم ارزیابی آموزشی و نظارت بر حُسن انجام فعالیت­‌ها؛

4. برنامه­‌ریزی جهت به‌کارگیری فناوری
ها و روشهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی با حفظ محتوای غنی مفاهیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام در حوزه آموزشی؛

5. ایجاد بانک جامع و به­روز اطلاعاتی و آماری در خصوص: اساتید، قرآن­‌آموزان، پژوهشگران و نخبگان قرآن و حدیث در حوزه آموزش؛

6. تهیه پیش
نویس آیین­‌نامهها، بودجه سالانه، برنامهها (کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت)، نمونه فرمها و...؛

7. بررسی و تحلیل فرصت
ها، تهدیدها، کاستیها و توانمندیهای مربوط به اداره و مرکز؛

8. پذيرش، جذب و آموزش نيروی انسانی متخصص جهت تعلیم مفاهيم قرآن و اهل بیت علیهم السلام به گروه
های مختلف؛

9. برنامه‌ريزي، تنظيم و اجراي تقويم زماني مشخص براي آموزش گروه
هاي مختلف سني به همراه برنامه‌ريزي تداوم آموزش براي اثربخش نمودن آن؛

10. هدایت و نظارت بر عملکرد دفاتر استانی در حوزه آموزش؛

11. راه­اندازی سامانه آموزش مجازی (دانشستان) و برنامه­ریزی در خصوص بهره‌­گیری از وسایل نوین ارتباطی در توسعه فعالیت
ها؛

12. تولید نرم­‌افزار و محصولات چند رسانه
ای آموزشی؛

13. برنامه‌­ریزی جهت برگزاری کارگروه­‌های تخصصی آموزشی (قرائت، حفظ، ترجمه و تفسیر و حدیث) و بحث و تبادل نظر درباره چگونگي تحقق اهداف آموزشي اداره؛

14. نيازسنجي برنامه
هاي آموزشي حضوری و غیر حضوری از واحدهاي تحت پوشش و گسترش رشتههای آموزشی؛

15. ايجاد امكان آموزش
هاي تخصصي مکاتبه­ای قرآن و حديث براي طلاب مستقر در مناطقِ فاقد امكانات و منابع آموزشي؛

16. تهيه و تدوين شاخص
ها و ضوابط ارزيابي و برگزاری آزمونهای لازم؛

17. تهیه، تولید و توزیع محصولات مورد نیاز شبکه تداوم ارتباط؛

18. برنامه­‌ریزی برای افزایش روشمند سطح آگاهی­‌های قرآنی و حدیثی حوزویان، از قبیل سیر مطالعاتی و...؛

19. برنامه­‌ریزی جهت تربیت نيروی انسانی متخصص به منظور تعلیم مفاهيم قرآن و حدیث به گروه
های هدف؛

20. ارائه راهکارهای کاملاً علمی و کاربردی در جهت تقویت و سرعت‌بخشی به برنامه­‌های مرکز و ارتقای کیفی و کمّی در حوزه فعالیت­‌های اداره متبوع؛

21. پيشنهاد سياست
هاي اجرايي و آیين­‌نامه­‌هاي لازم به مافوق جهت تصويب؛

22. صدور گواهی‌نامه­‌های دوره‌­های تربیت: مربی، مدیر، مدرس و حافظ کل قرآن کریم؛

23. تدوين اولويت
هاي آموزشي بر اساس نتايج نيازسنجي؛

24. طراحی بانک طرح و ایده آموزشی؛

25. برنامه
ریزی جهت استفاده و بهره­‌مندي فراگيران غير محدود از طریق نیازسنجی آموزش‌­های غیر حضوری با توجه به مقتضيات گروههای هدف؛

26. طراحی نظام تداوم ارتباط با دانش‌­آموختگان دوره­‌های آموزشی؛

27.استانداردسازي فعاليت
ها و برنامهریزی به منظور ارتقاي كيفي و كمّي برنامهها و بهرهبرداری بهينه از منابع و امكانات؛

28. بهره­‌برداری از ظرفیت دفاتر استانی جهت انجام پروژه­‌های ملی مرکز؛

29. تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه و پیشنهاد آن به مدیر مرکز؛

30. تهیه و تنظیم گزارش عملکرد به صورت دوره
ای و ادواری و ارائه به مدیر مرکز؛

31. انجام سایر وظایف محوله از سوی مدیر مرکز.